Welcome ! Just random life stories,tips and things :D like.comment.follow.

Tuesday, November 13, 2012

my hijrah.islam.

Asalamualaikum.. :)

harini baru ada kekuatan nak tulis pasal ni. hmm tak tahu nak start dari mana but i just wanna say i do really love islam. REALLY.


tak tahu nak start daripada mana. but this is the story of my hijrah..ramai kata sekarang islam hanya pada nama..bukan islam yang sebenar.. nama je islam tapi tak tutup aurat, tak solat, tak tu tak ni etc..etc. kita tahu cakap je but dont even wanna try to change it.

:) aku bukanlah baik sgt. but i try to change my self. sejujurnye awalnye aku bukanlah muslimah yang sejati, yang pakai tudung labuh tutup dada, tutup kaki, pakai handsock, hidup mati hanya igt allah..:') and taklah pulak sgt teruk freehair or what. aku mungkin in the middle yang paras2 je tutup dada, tak alert pun pasal kaki tu aurat..but i never freehair..rambutku sentiasa tertutup,itu ku dapat banggakan..becoz my parents sejak kecil lagi since 1 yo dah pakaikan aku tudung. bersyukur sgt.. :)

and this year i went to new school.new environment etc etc.
i see a lot of new people with different background and tak terlepas yang asalnye drpd sekolah agama..yang tudung labuh yang hafal al quran.. :)

and this is where my hijrah began.. aku ni jenis sporty*SANGAT i love sports and do a lot of sport. and kdg tu suke hati je *sengseng? lengan punye baju tu. tudung kdg lantak je..*taklah teruk sgt tudungnye but terukla -.- aku bersyukur kerana aku ni diberi kawan2 yang baik, tak pernah lagi terslah pilih kawan alhamdulillah. kawan2 aku *most pakai tudung labuh.. and aku sedar aku patutnye kena tutup. this is islam..tapi SEMUA kena tahu ini bukan senang untuk berubah, kita selalu fikir mcm2 how about...what will.. semua yang lahir dlm keluarga yg parentsnye mmg dah titik beratkan pasal tudung labuh semua patut bersyukur. * aku tak tahu nak ckp mcm mana! what is my feeling right now..:( semua org kena tahu kdg yang tak pakai tudung labuh tu bukan tak baik but mcm aku sdri tak didedahkan dgn ni semua..sekolah pun sekolah biasa * mana ade yg pakai tudunng labuh..yang betul2 jaga dir dia sebagai muslimah.  and semua orang kena tahu org yang nak bberubah perlukan bimbingan yang baik, bukan pandang serong or something like that..*urgh susahnye nak gambarkan..aish

alhamdulillah. sikit2 lama2 jadi bukit :) aku start pakai handsock..lengan baju tak tarik2 lagi..and pakai tudung tak selempang2 je..at least. and this year..aku berazam satu hari nanti nnak pakai tdung labuh :') i just need time,banyak yang aku fikir.. i admire org yang pakai tdung labuh :D aku pun nak bertudung  labuh but takut tak dapat bawak imej islam yang sebenar. i ni kan sporty,lasak sikit..-.- so dalam dilemma and tak tahu nak bagitahu siapa, aku decide aku akan ubah sikit demi sikit..

since then,,aku teruskan pakai handsock..then start pakai stokin bila pergi mana2 pun * becoz it is aurat :) .. jaga kebersihanku sebelum solat,bersihkan apa yang patut * girls you should wear pantiliner,supaya dijamin bersih,bila nak solat tukar. and then i wear inner tudung bila pakai tudung sebab most tudung sekarang jarang kan? especially yang banyak ton2 sekarang ni tu. *sama je mcm tak tutup aurat kalau nampak leher kan?
ramai jugak kawan2 aku dekad sekolah aku ni yang start pakai tudung labuh about 3 orang or lebbih alhamdulilah,.ade jugak drpd tak pakai tudung langsung dah start pakai tudung :) alhamdulillah..walaupun tak labuh but better than nothing,let them change slowly * like me!tpi aku tak freehair tau! :p hehe kalau kite hina die lagi mana die nak dpt smgt utk berubbah lagi? think okey,jgn suke hati je mengata.

and then this one fine day :) teman kawan beli tudung dekat cafe kolej ku (ukm).. besides aku nnak tukar inner ku coz ketat sgt.. and..... i see this one tudung..polka dot !

before that ak cite haha * suspen sikitkan.. sebenarnye banyak kali aku tgok tudung labuh2 kat cafe tu instead of tanye tudung yang bbidang bbiasa 45 tu adn you know what akak jual tudung tu mcm adik slh tengok tudung. aku saje dtg kat tudung2 bidang 60 and 50..nak jugak beli one day :') and akak tu dtg ckp "adik yang tu bidang 60.. yang nni bidang 45" :') aku punye tudungkan tak labuh.. and i just SMILE :)

and one more cerita...
one fine night..tengah online facebook ni..and 'POP' haha chat! from mr. dot .. die kte " besok pakai tdung labuh ye :)" lebih kurang gitula..huwaaa time tu rasa mcm nnak peca je jantung ni..jgnlah T T im struggling with myself bila nnak start pakai..and becoz im not ready besides aku takde tdung labuh and aku taknakla pakai tdung labuh hangat2 taik ayam je.. aku nak fill my soul dulu.. and then i will start it..so aku tak pakai.. but kobanwo :D mr.dot..you make my process faster. :")

sambungan... polka dot! i dont know why tdung tu sgt menarik2 aku.. and aku tanyela harga... akak tu kata "rm20 tapi tu  bidang 50' dik "-.- kfine peduli apa aku..and terdetik dlm hati.. should buy it.. lets begin with bidang 50' dulu... :) balik bilik...i show it to my roomate my seorang floormate, not all yg kebetulan dlm bilikku jugak-.- and this floormate ask me, owh labuh ea, and i smiled :) and she said " zatul nak start pakai tdung labuh ea?'" " insyaallah..slow2 :) "  why not kan?

and besoknye jugak aku start pakai tudung tu.. but since aku ni tinggi so bile aku pakai takla nampak labuh sgt so tak ramai pun yang perasan -.-V *i should wear bidang 60'.

ni tdungnye..but mine is black and white. starting colour.

and seminggu akhir exam merangkap seminggu akhir sekolah for 2012, aku start pakai tudung labuh, alhamdulillah :)
ade je reaksi yang perasan aku lain mcm, ade yg ckp ustazahlah,,ade yang tanye ni semua tdung kau ke -.-V?
and satu hari tu aku pakai bidang 60' barulah nampak labuh betul..and mr.dot pun tegur :) ksian dia demam time tu..well thank to you ..i finally start to wear tudung labuh,alhamdulillah :) but sedihla jugak aku gaduh dgn mr dot and sekarang dah tak rapat sgt. and aku belum say thanks depan2..hope you read this.thanks okey. and im sorry i sakitkan hati mu.

FINALLY! done.. :) alhamdulillah ALLAH gives me time to change.. :) and aku berjaya berubah..
but MY HIJRAH bukan setakat ni... i need to change a lot of things.. i need to know a lot more about islam...
AND i hope for your support..especially yang dekad dgnku.. :') thanks for giving me inspiration.

now i need courage to change my soul.. supaya hidup mati hanya untuk ALLAH :) insyaallah..
tegur aku baik2 ye.. *.* im so sensitive.*JUJUR!
panggilan, aku selesa kau aku.because bagi aku tu lebihh erat :) mcm friend friend walau pun kite tak kenal.

AKU DAH BERHIJRAH, BILA PULA ANDA? :)


sorry banyak typing error*malas nak betulkan..and if u see this  !   that is seru okey. just tak nampak mcm seru*pelik.

asalammualaikum :D
like:comment:share :)

No comments:

COPYRIGHT @ SEMUA YANG TERPALIT HAK MILIK IZZATUL ISMAH